vrijdag 12 juni 2009

Artikel 6... Alleen maar nette mensen

Okay, met deze sluit ik mijn lijst artikelen. Ik wilde graag nog een 'tijdschrift'achtig artikel, dat ook op het web zou kunnen verschijnen erbij hebben. Want al met al: vaak zijn bepaalde rubrieken uitbesteed aan vaste freelancers. Vooral met boeken-, cd's, film- en concertreviews zie je dat bij veel bladen/sites. Ik schrijf zelf ook mee aan een vaste rubriek, aan de WegWijspagina van Dagblad de Limburger. Daarvoor schreef ik ook ooit mee aan de UpComing rubrieken in Up magazine. En ik deed reviews voor 3voor12/Eindhoven. Iets waar ik nog geen ervaring in heb, of wat ik in ieder geval niet vaak heb gedaan is boeken reviewen. Daarom toch een boekrecensie hier plaatsen;) Om te laten zien dat ik daar ook een gooi naar doe.

Wat ik met dit stuk vooral wil laten zien is dat er 'moderne' manieren zijn om een review interessant te maken. Ik heb als doelgroep de site van CJP genomen: het cultuurinitiatief voor jongeren: www.cjp.nl. Hoe ik dat heb aangepakt is door de schrijver (is een filmpje van de uitgever) in het filmpje het verhaal van het boek te laten doen. Ik vind zoals CJP zich nu profileert als cultuursite heel leuk en wel voor jongeren geschikt, maar het zou nog webbiger kunnen. Nu worden er een soort van gradaties aan de boeken gegeven en worden de reviews door vrijwilligers die het boek lazen geplaatst. Dat is hartstikke leuk, maar hoe kan je dat leuker maken? Wat als je nou gewoon je review inspreekt? Of uitdraagt op camera?

Op youtube is het fenomeen: mensen die een filmreview inspreken voor hun webcam en zo met de wereld hun mening delen: bijvoorbeeld dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=6fsZU5qI5VE.
Als je dat (een beetje meer) gestructueerd doet en daarbij te werk gaat op een journalistieke manier, zou dat hele leuke reviews kunnen opleveren. Ik weet niet of het voor de reviews van de Volkskrant of Trouw zou lopen, maar ik denk wel dat jongeren sneller op die manier een recensie zouden kijken.
Als je ook kijkt naar de youtubekanalen van verschillende tijdschriften (denk aan Seventeenmagazine in de VS), dan worden de interviews daar in film geplaatst en het artikel verschijnt in woord in het blad. Soms zijn ze aanvullend op elkaar, soms zijn ze overlappend. Ik vind dat een hele toffe manier van werken, het geeft je de kans om zelfs een tijdschrift tegenwoordig crossmediaal neer te zetten. Bovendien is youtube een voorbeeld van media on demand, iets waar een typische mediagebruiker van nu juist gebruik van maakt.


Kortom: reviews zijn moeilijke rubrieken, die vaak versleten zijn in een bepaald stramien. Natuurlijk is dat stramien succesvol, want een rubriek is een terugkerend item. Maar hoe kun je het moderniseren en hoe kun je rubrieken op het web nog interactiever maken? Filmpjes. Zelf inspreken of monteren, maar het is wel een ideale uitdaging naar de 'lezer' toe om dan zelf een ook een reactie op film vast te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten