vrijdag 29 mei 2009

Interculturele communicatie onder (allochtone) jongeren, Het Eindreflectiewerkstuk

Een langere titel had ik niet kunnen kiezen, sorry. De eindreflectie/scriptie/onderzoek voor mijn afstuderen gaat over de interculturele communicatie onder (allochtone) jongeren. Ik heb literatuur onderzocht, interviews gehouden met mensen uit het vak en vooral veel gepraat over de eindreflectie en constant gereflecteerd op de gegevens die ik had of kreeg. Ik vond het hartstikke leuk om te doen, heel interessant en verrijkend. En het heeft me doen besluiten om de stap naar een masterstudie te zetten. Ik hoop half juni daar meer over te horen.. maar eerst, de eindreflectie:

Een eigen visie ontwikkelen op journalistiek vlak, dat is het doel van deze eindreflectie. Als afstuderende journalist Nieuwe Media & Tijdschrift kon ik de kans niet laten liggen om mijn twee grote passies in dit vak te combineren: de multiculturele samenleving en nieuwe media. Maar wat zit er tussen voor die twee samen komen? Juist, communicatie. In de eindreflectie ga ik op zoek naar de rol van nieuwe media bij interculturele communicatie tussen (allochtone) jongeren. Mijn hypothese is namelijk dat nieuwe media een ideaal medium zijn om de dialoog tussen allochtone jongeren en autochtone aan te wakkeren. En dat de toekomstige generatie journalisten zich meer op nieuwe media toe moet leggen als het gaat om berichtgeving over en voor deze doelgroep. Daarom onderzoek ik ook het mediamenu van allochtone jongeren, welke media zijn populair en gebruiken ze? En verschilt dat van Nederlandse jongeren? Ook wil ik kijken welke rol nieuwe media nu al speelt bij deze doelgroep en hoe ze met het medium omgaan.

De conclusie zal ik hier niet plaatsen, die raad ik jullie aan zelf te lezen in het onderzoek. Wat ik vooral interessant vond aan het onderzoek is de manier waarop je op een bepaald moment gaat selecteren voor de informatie. Je moet veel keuzes maken: welke boeken gebruik je, wie interview je, waarom neem je dat deel wel op als deelvraag of paragraaf. Dat zijn zaken die ik heel interessant vond om te overwegen en om over te besluiten.

Ik vond de eindreflectie echt heel interessant en het gaf me kennis die ik nog niet had. De diepgang die we normaal bij de Kwesties hadden, breidt je hier nog meer uit. Je onderzoekt zelf, begeleidt door een docent, maar hebt alles in eigen handen. Ik heb door dit onderzoek 'zin' gekregen om door te studeren, me juist te verdiepen in communicatieprocessen, beeldvorming, de invloed van de nieuwe media, de veranderingen van de nieuwe media.. Kortom: door dit onderzoek heb ik geleerd dat ik verder wil met de 'achterkant' van de journalistiek en niet met 'alleen maar' schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten